Bait har kunder over hele verden – fra Beijing i Kina til Nevada i USA. Her en liten presentasjon av noen av våre internasjonale kunder og hvordan man ofte får tenke noe annerledes i forhold til ulike kulturer.
I vestverden er ofte både bokomslag og digitale singelomslag noe abstrakte i sin omformning, mens de i eldre dager fokuserte mer på artisten selv. I tillegg ber langt flere om et noe enklere omslag da disse ofte bare synes som ikoner på streamingsider som Spotify og lignende. Vi har det seneste året produsert åtte singelomslag. I Norge, Hawaii og Beijing. Mens Hawaii ba om moderne og kreative omslag, og Norge ba om en ganske så lokal og familievennlig stil, ba Beijing om at single ikonene fokuserte på artisten selv. Dette gjør vårt internasjonale arbeide både utfordrende og særdeles varierende og spennende.
I Nevada, USA, fikk vi som oppdrag å skape en ny logo for en eiendomsmekler, og hun ønsket seg en firkantet logo, med et hus og en elv. Vi skapte flere design for å gi kunden en mulighet å kjenne på hva hun ønsket seg, alle med egne fordeler og ulikt fokus.
Det ble snart klart for oss at man i Nevada har en ganske annen assosiasjon når noen sier hus, og vi fikk etter hvert spørsmålet: «Hvorfor har dere valgt å bruke en hytte heller enn et hus?». Det viser seg at mens vi som bor i Skandinavia er vant til å holde peisen gående på vinteren, så assosierer en Nevada-boer dette med en hytte i skogen. Vi ble derfor nødt å ta bort røken som kom opp fra pipen, uansett hvor estetisk vakkert det så ut.