SciFi setting - med en mørk hemmelighet!
Matte Painting er i utgangspunktet kunsten å skape fotorealistiske bakgrunner for film. Det være seg en fremmed planet med en storby eller et fantastisk landskap, eller også å gjøre en eksisterende setting om – f.eks. fra sommer til vinter. Men matte painting teknikken kan selvsagt også benyttes i grafikk for trykk, noe Bait benytter seg flittig av når en noe tyngre grafisk stil er ønsket.
Som oftest skapes en matte painting fra grunnen av – eller med utgangspunkt i et eller flere fotografier, men i dette fall fikk Baits matte painter som oppgave å skape et hovedkvarter på den terraformede planeten Mars – og med en særdeles kort deadline.
Istedenfor å brenne en uke med detaljerte håndmalte stenstrukturer tok vår matte painter derfor veien til det lokale byggevarehuset og kjøpte en rull tapet på salg, som han rev i to lengder. Disse krøllet han sammen og draperte over to rader med bøker.
Så startet den virkelige jobben!
Med dette skapte han en enkel fjord med fjell på begge sider, og et fotografi ble tatt i høyde med gulvet. Deretter startet arbeidet. Langsomt men sikkert maltes tapetlengdene digitalt om til stenstrukturer. Først en omtrentlig og fullstendig flat silhuett, for en følelse av form, størrelse og posisjon. Deretter skygger og former, for så å male in mindre detaljer av stenstruktur og metall. Og till slutt vinduer, døråpninger, klatreplanter, en landningsplattform og en bro fra den ene fjellveggen til den andre. Deretter en rask konsept med mennesker på vei frem og tilbake, romskip, lyskilder, tåke og vann. For en følelse av hvordan settingen fungerte når ferdig.
Etter godkjennelse tok grafikeren bort igjen samtlige bevegelige deler som senere las på igjen med 3D animasjon, for en endelig åpning i en av filmens scener. En relativt lang og detaljert produksjon for bare 5 sekunder.