Det er med stor skam og bøyde hoder vi nå presenterer dere for vår aller største hemmelighet.
I flere tiår har animatører og matte painters over hele verden båret på en hemmelig tradisjon, som for noen år siden fanget medias oppmerksomhet hos Walt Disney.
Gjemt i filmbakgrunner og postergrafikk er små, frekke punchlines kamuflert – ene og alene for artistens vitende og fornøyelse. Så også for vår AD og grafiker, som også spesialiserer seg på matte painting for film og grafikk – men som profesjonelt begrenser spøken til nære og kjære klientvenner – som seg hør og bør.
Da oppdraget kom inn for en filmposter for en vidunderlig film med navn «Amalia», var utgangspunktet et bilde av hovedrolleinnehaver stående i en hage. Regissør ønsket dog en poster hvor karakteren speidet utover havet, mot et fyrtårn på en øy, og på et eller annet vis en symbolikk som pekte mot tre friere karakteren var tvunget å velge mellom.
Vår grafiker matte painted karakteren inn i en passende setting og inkluderte tre frierbrev blåsende i vinden, som symbol på damens friere. Men det vår kontaktperson ikke var klar over var at et av brevenes tekst var skrevet inn med stor omhu, som alle kunne leses klart og tydelig med tanke på verkets høye oppløsning i originalfilen – OM de fikk det for seg.
Vår kontaktperson var godt kjent for vår grafiker, som begge var etablerte skikkelse i det nasjonale og internasjonale scifi miljøet. Kontaktpersonen en velkjent og respektert Star Wars entusiast, og vår grafiker en velkjent og respektert Star Trek tilhenger. Teksten i et av friernes brev ble således en kort avhandling om hvorfor Star Trek var en langt bedre og mer gjennomtenkt science fiction serie. En skamløs propaganda som vår kjære Star Wars venn uvitende spredde for vær og vind, da filmen hadde sin premiere. Selvsagt tok denne informasjonen med en god porsjon latter, når vi til slutt informerte ham, og det var naturlig nok ikke mulig å lese teksten på den ferdige utskrevne posteren eller på webvariantene.